http://www.rennenmetcees.nl/_cms/index.php?page=analytics
rennenmetcees.nl, natuurlijk en gezond hardlopen
 

Kleding en schoenen

kleding en schoenen


Hardlopen is business. Hardloopkleding, hardloopschoenen en gadgets zijn dan ook tegenwoordig bijna overal te koop. Supermarkten, warenhuizen en zelfs bouwmarkten willen hiervan profiteren en spelen handig op deze ontwikkeling in. Voor een spotprijsje koop je bij dergelijke winkels soms hardloopkleding en schoenen. Dit maakt het hardlopen wel héél laagdrempelig.  

 
merkenbrei

HARDLOOPKLEDING.

Ook zijn er gespecialiseerde hardloopwinkels. Hier is het assortiment hardloopartikelen zeer breed en het personeel deskundig. Veel verkopers zijn zelf ook hardlopers(m/v) en weten waar ze over praten. Vaak kun je eerst iets proberen en zijn ook de garantievoorwaarden soepel. Er is kleding die strak om de huid zit, maar ook los vallende kleding, allemaal afhankelijk van je persoonlijke voorkeur. Bij regen heb je veel discipline nodig om te gaan hardlopen. Daarom kan een dun, ademend regenjack je over de streep trekken. Als je eenmaal bezig bent zul je de regen vaak als 'prettig'ervaren.

Zelfs in de winter hebben hardlopers het snel te warm daarom is het verstandig om met laagjes van twee of drie dunne rénshirts te werken in plaats van één dikke trui. Voor het rénnen in de kou bestaan er speciale handschoenen, mutsen en oorwarmers. Vaak dunner en minder warm. Veiligheid gaat voor alles. Als het donker is geworden is het dus belangrijk, reflecterende kleding te dragen. Al deze artikelen zijn speciaal ontwikkeld voor het hardlopen. Merken op dit gebied zijn: Adidas, Asics, Brooks, Mizuno, New Balance, Newline, Nike en Saucony.

Kijk op de websites.

 

Tip voor hardlopers

  • Bij het trainen ligt de temperatuursgrens om over te stappen van korte broek naar lange broek(en andersom) tussen de 10 en 15° Celsius. Vrouwen schakelen vaak het liefst over bij 15° Celsius en mannen bij 10° Celsius. Wedstrijden kun je altijd in korte broek lopen. Als je na de afkoelperiode maar snel een lange broek aantrekt.
  • Als hardloper dien je je plaats in het verkeer te kennen. Klik op VERKEERSREGELS om een duidelijk overzicht te krijgen.
 
haklanding is afremmen

HARDLOOPSCHOENEN.

Mensen zijn niet met schoenen geboren.
Van oorsprong zijn mensen schoenen gaan dragen om de voeten te beschermen. Een voetbed in de schoenen geeft de voetspieren meer comfort (rust). Spieren die lang niet gebruikt zijn raken onbewust inactief en dit geldt dus ook voor de voetspieren. Verslapte voetspieren vormen ook een ontbrekende schakel voor een optimale lichaamshouding.
Vaak op blote voeten lopen is daarom aan te raden. In huis, eventueel op sokken of pantoffels zonder harde zool, en in de zomer buiten door het gras of op het strand.

De meeste hardlopers landen op de hakken. Bij de ouderwetse looptechiek komt driemaal het lichaamsgewicht bij iedere hardlooppas op de hak terecht. Schokdemping onder de hakken voorkomt dan ook veel blessureleed.

Als je lichaamshouding (nog) niet optimaal is ben je dus aangewezen op traditionele hardloopschoenen. In hardloopwinkels wordt vaak een voetanalyse gemaakt of wordt je gevraagd oude rénschoenen te laten zien. Op deze manier kunnen de verkopers je de juiste schoenen laten passen. Hardloopschoenen dwingen de voeten recht neer te zetten. Zo bestaan er zogeheten neutrale, ponerende en anti-ponerende schoenen.

Als je de nieuwe, biomechanische réntechniek onder de knie begint te krijgen zul je merken dat je steeds minder op de hakken landt. Je bent een middenvoetslander geworden. Extra demping onder de hakken is dan dus minder nodig. Voor deze techniek bestaan speciale schoenen, met deze schoenen heb je ‘full-contact’ met de grond. Deze schoenen corrigeren de voeten weinig of niet en het lijkt alsof je op blote voeten loopt.
Je kunt dus overwegen om over te stappen. Als je nog niet weet of je hier al aan toe bent kun je ook kiezen voor een overgangsvorm en je gewone schoenen af te wisselen.

 
de schoenen van Susan

Er zijn ook schoenen zonder enige demping en correctie, natural shoes genoemd deze zijn overigens lastig verkrijgbaar bij schoenwinkels. Er is wél een webwinkel waar je een aardig overzicht krijgt. Hier volgt de link Anyones Running.

De overgangsvorm is echter wél goed verkrijgbaar in hardloopwinkels, zoals daar zijn: "Runningcenter, Runnersworld, Run2day en bijvoorbeeld Sport&Vrijetijd".