rennenmetcees.nl, natuurlijk en gezond hardlopen
 
comfort

Comfort

Hoe kan het dat dieren, kinderen en natuurvolkeren zich wél voortbewegen volgens de eigen biomechanica en wij niet?

Dit heeft te maken met onze welvaartsmaatschappij.
Alles in de westerse wereld is gericht op comfort.

 
matras en voetbed

Onze moderne matrassen en hoofdkussens, zachte zittingen, rugleuningen en schoenen met voetbed ondersteunen  te veel spiergroepen. Deze spiergroepen krijgen te lang en te vaak rust waardoor de meeste spieraktiviteit rondom nek, heupen en in de voeten is verslapt. Eigenlijk een lichte vorm van Spieratrofie(Wikipedia). Terwijl deze spiergroepen er nu juist voor dienen te zorgen dat hoofd, nek en bekken rechtop blijven staan.

Slapen op een stevige ondergrond zonder hoofdkussen, zitten op een harde zitting zonder rugleuning houdt veel spieren onbewust aangespannen en in conditie(onbewuste spierspanning). Evenals lopen op blote voeten, sokken,  natural shoes en sloffen zonder voetbed(Spaanse sloffen). Kijk voor meer informatie over voeten en schoenen op 'Kleding en schoenen'.

Bij efficiënt lopen is die onbewuste spierspanning cruciaal want dit zijn o.a.de bouwstenen voor een rechte lichaamshouding.

 
hard matras, geen hoofdkussen

Bij zuigelingen doen we het aanvankelijk wél goed. We laten ze op een hard matras slapen zonder hoofdkussen. Zodra ze echter het hoofdje rechtop kunnen houden leggen we ze, letterlijk in de watten. Gelukkig zijn kinderen bewegelijk en spelen veel dus krijgt het lijf geen kans zich te verslappen. Ze blijven onbewust rechtop met ontspannen gewrichten en spieren. Kinderen lopen dus efficient. Zij bewegen zich volgens de menselijke biomechanica. 

Bij de pubertijd aangekomen  wordt er minder aktief gespeeld en biedt het leven steeds meer comfort. Veel spieren raken lui en worden niet meer onbewust aangespannen waardoor de gewrichten en pezen meer en te veel belast worden. Tijdens deze leeftijdsfase zijn de spieren ook nog eens extra kwetsbaar want door de explosieve groei staan ze onder hoogspanning. Chronische spier, pees en gewrichts-aandoeningen liggen op de loer.

 

TIP VOOR OUDERS

Kinderen bewegen met ontspannen gewrichten en pezen. Bij een groeispurt van de botten blijven de gewrichen en pezen ontspannen en gaan pubers vaak sloffen. Wat je dan vaak hoort zeggen:"Til je voeten op!". Beter is om te zeggen:"Trek je bovenlijf omhoog!". De gewrichten en pezen blijven dan ontspannen maar het sloffen verdwijnt.

 
slapen op een harde ondergrond

Thuis heb je een duur matras. Op vakantie slaap je op een slaapmatje of een hotelbed. Spieren die je thuis niet aanspant, gebruik je nu wél. 
De eerste paar nachten slaap je slecht. De volgende ochtend voel je pijn in de nek en rug, de onbewuste spierspanning is zich aan het herstellen. Het is gewoon spierpijn. Pas na een aantal nachten is deze pijn verdwenen. Het herstelproces duurt ongeveer een week. Daarna zijn de spieren weer in conditie. Jammer dat je na een week of twee weer naar huis gaat want op je matras thuis verslappen je spieren weer.

Nu je dit weet zou je daar rekening mee kunnen houden. Strek overdag je lijf, loop rechtop en kom rennenmetcees. Dan hoef je het bed niet te verkopen.

VOLGENDE PAGINA.