http://www.rennenmetcees.nl/_cms/index.php?page=analytics
rennenmetcees.nl, natuurlijk en gezond hardlopen
 
Isaac-Newton

De techniek

BIOMECHANICA

Alle dieren bewegen zich op dezelfde wijze voort. De lichaamshouding ten opzichte van de aantrekkingskracht van de aarde is daarbij cruciaal. In een rechte houding vallen ze allemaal gecontroleerd naar de aarde. Opgevangen en/of versneld door de voorpoten. De aantrekkingskracht van de aarde wordt dus optimaal gebruikt voor het voortbewegen. Zolang het lichaam recht blijft is de voortbeweging efficiënt en kost dit een minimum aan energie. Biomechanisch lopen. 

De biomechanische wetenschap heeft dit al heel lang geleden aangetoond. Een van de belangrijkste onderzoekers uit de geschiedenis in dit verband is Sir Isaac Newton(Wikipedia) uit de 17e eeuw.

 
Hond en Nordic walkers

De loopbeweging bij een hond wordt door de achterpoten ingezet. De lichaamsmassa is daar op dat moment voorbij. Slechts een klein deel van het lichaamsgewicht komt op de poten. Opgevangen door het heup en knie-gewricht. De voorpoten doen in contrabeweging mee. Een hond kan met de voorpoten dus de snelheid verhogen(ze helpen mee). Bij de mens zijn dat de armen. Die raken de grond echter niet. Het versnellend effect is bij de mens dus verdwenen.

Nordic walkers/runners en skiërs gebruiken stokken om de armen(voorpoten) te verlengen en verhogen dus de voorwaartse snelheid. Slim bekeken.

Als je ook zo slim wilt leren lopen kijk dan op:"Wandeljefit.nl". 

 
Paarden die stilstaan.

 Als viervoeters de voorpoten en achterpoten op schouder en heup-breedte naast elkaar zetten dan komt de massa van het lichaam voorbij hun standpunt. Ze komen dan door de kanteling automatisch in beweging. Door één poot contra neer te zetten houden ze de kanteling tegen en kunnen ze stilstaan. Ze kunnen dan rustig grazen of waakzaam om zich heen blijven kijken. Kijk maar naar de foto van de paarden.

 

Kinderen doen het goed.

Kinderen staan dicht bij de menselijke oorsprong en het lopen doen ze instinctief en onbewust. Ze houden zich nooit met hun techniek bezig. Op de foto's is te zien dat ze de voeten plat neerzetten, optillen en weer neerzetten. Aan het niet optrekken van de tenen is te zien dat zij geen aktieve stap maken. De benen zwaaien ze hoog naar achteren en met de bovenbenen verhuizen ze het onderbeen steeds een klein stukje verder en rennen met kleine stapjes. De ontspannen knieën zorgen voor schokdemping en de enkels blijven ook ontspannen zodat de Achillespezen niet worden belast. Ze vallen bij iedere stap een stukje naar de aarde en door de rug recht te houden is de massa en het effect het grootst. Zo ook het rendement. De longen kunnen bovendien efficiënter adem halen door de relatief grote borstkas(kinderen herstellen snel). Bij het afremmen richten ze zich op en kantelen hun massa zover terug waardoor het gewicht achter hun landingspunt komt en ze stil staan.

 
Uitgeputte kinderen.

TIP VOOR OUDERS

Bij hevige inspanning loopt de lichaamstemperatuur hoog op. Kinderen transpireren nauwelijks. Na afloop willen zij dan ook niets liever dan languit op de grond liggen met de armen omhoog. Zo vergroten ze de borstomvang nóg meer waaroor de longen optimaal werken. Bovendien raken zij hun overtollige warmte tegelijkertijd snel kwijt(aan de lucht én de aarde). Op deze manier zijn ze snel hersteld. Laat ze dus even liggen, daar lopen ze echt geen ziektes mee op.

 
Afrikaanse hardlopers.

Natuurvolkeren staan evenals kinderen dichter bij de oorspronkelijke mens, waaronder Afrikaanse rénners. Keer op keer wordt dit aangetoond tijdens rénwedstrijden. Beenspieren, gewrichten en pezen worden niet belast om snel te zijn. Herstellen hoeven zij zich niet en kunnen iedere dag trainen ook na een wedstrijd, terwijl hun westerse collega's gedwongen zijn herstelpauzes in te lassen. Een conditievordeel bij de Afrikaners is dus het gevolg.

Bovendien krijgen blessures geen kans en vermoeidheid wordt tot een minimum beperkt. Winnen kost dus veel minder moeite. De stijd is ongelijk.

VOLGENDE PAGINA.